Komunitní plánování je proces, jehož cílem je vytvoření fungujícího systému sociálních služeb v Trutnově a okolí. Směřuje k vytvoření sítě sociálních služeb, která bude naplňovat potřeby občanů a bude jim pomáhat v situacích, které nedokáží bez pomoci řešit.
Komunitní plánování tedy zejména:
mapuje stávající systém sociálních služeb
hledá slabá místa a navrhuje jejich řešení
koordinuje proces vzniku nových služeb
posiluje kvalitu stávajících i nových služeb
napomáhá spolupráci občanů, poskytovatelů sociálních služeb a samosprávy apod.
Principy komunitního plánování:
transparentnost
realizovatelný kompromis
cykličnost
spolupráce, partnerství a dialog účastníků
triáda - zapojení: 1. organizací, které sociální služby poskytují (poskytovatelé sociálních služeb)
2. občanů (uživatelů, klientů služeb)
3. zadavatelů (obce, kraj)
Přínosy komunitního plánování:
do procesu plánování jsou zapojeni občané, zástupci obcí i poskytovatelů služeb
sociální služby a informace o nich jsou dostupné
služby zvyšují svou kvalitu
finanční prostředky jsou vynakládány na služby, které jsou potřeba
je možné pružněji vyhodnocovat potřeby občanů i dalších subjektů a reagovat na ně apod.
Organizační strukturu procesu komunitního plánování tvoří jeho garant, řídící skupina, pracovní skupiny, metodické vedení a koordinátor, dále Odbor SVŠZ (zdroj informací a zkušeností v sociální oblasti a současně aktér procesu s uceleným pohledem na uvedenou problematiku) a v neposlední řadě orgány města, které výstupy procesu (stanovené priority a navrhovaná opatření) schvalují. Přiblížení jednotlivých rolí vybraných aktérů procesu je uvedeno níže.
Výstupem procesu komunitního plánování komunitní plán a dále jeho prováděcí dokumenty, viz níže.