Sociální pohřeb a jeho zajištění
Sociální pohřeb a jeho zajištění
Jakých osob se tato situace týká?
Slouží k zajištění pohřbu osoby, které žádná fyzická ani právnická osoba nezajistila pohřbení ve lhůtě 96 hodin od oznámení úmrtí, nebo nebyla-li zjištěna totožnost mrtvého do 1 týdne od zjištění úmrtí. Povinnost zajistit pohřeb má obec, na jejímž území k úmrtí došlo nebo byly lidské pozůstatky nalezeny (zajištění pohřbu na náklady obce dle zákona č. 256/2001 Sb., a vyhlášky č. 277/2017 Sb., o postupu při zajištění slušného pohřbení).
Základní informaci o uvedené situaci.
Odbor SVŠZ obdrží žádost o zajištění sociálního pohřbu, nejčastěji od poskytovatele zdravotních či sociálních služeb nebo od pohřební služby. Požádat o vyřízení sociálního pohřbu může také jiná fyzická či právnická osoba. Přílohou žádosti je vždy povinnost předat List o prohlídce zemřelého.
Po obdržení podkladů zajistí obec ve spolupráci s pohřební službou úkony nutné k zařízení pohřbu, tzn. svoz těla, objednávku samotného pohřbu, včetně uložení urny na veřejném pohřebišti.
Snahou pracovníků obce je rovněž poskytnout poradenství příbuzným a informace, které se týkají dědického řízení a vysvětlit povinnosti dědiců vůči obce, jako vypraviteli pohřbu.
Kde tuto situaci řešit?
Městský úřad Trutnov, Odbor sociálních věcí, školství a zdravotnictví, Slovanské nám. 165, 541 01 Trutnov (Bc. Helena Kubíčková, Mgr. Petra Junková, Bc. Olga Tomešová, Bc. Lenka Valentová)
Co je potřeba k této situaci doložit?
List o prohlídce zemřelého
Doklad o oznámení úmrtí pozůstalým (pokud předkládá zdravotnické zařízení)
Případně zprávu policie o dohledání příbuzných